Saturday, February 04, 2017

Resepi Pasta Carbonara Creamy Simple Sedap

Salam Ladiess ♥

Kejap je laaa hai dah february, rasa macam baru je pegi tengok buanga api tahun baru, tetiba dah bulan dua. sejak beberapa minggu lepas lagi aku membusy kemain. memang tak lekat kat umah, dah malam baru balik. kesian anak aku yang sorang ni, sambut bezday pun dah lewat. semua dah tido, hanya ada umi daddy and atokk danish je. inshaAllah umi akan buat persiapan bezday danish yang okey sikit, macam tahun lepas.

dua tiga harini ni umi dah okey sikit, dapat duduk rumah dengan tenang. urusan pun dah selesai, tak payah nak ulang² pegi bank dah. letih kot. haha ... barang dapur dah setel beli dan siap kemas simpan dalam peti ais. sayur dah potong, segala lauk aku dah bersihkan. sekarang aku dah boleh memasak dengan senang hati. semua permintaan laki aku dan memintaan danish termasuk permintaan tekak aku sendiri, Alhamdulillah back to house wife full time.

biasanya pagi aku akan buat breakfast yang paling senang punya, sandwich tuna akan jadi pilihan aku. cepat dan mudah. tak pun aku akan masak bubur je dari nasi semalam yang tak habis. ni lagi cepat. asyik nak cepat aku ni.. hahaha bisaalah busy mummy.😇
tapi harini aku rajin sikit. lambat sikit tak pe kalau masak menu ni sebab aku nak mengekalkan sedap dia hingga ke dalam perut. hehee. harini ni aku masakan pasta ye. nampak sedapkan. memang sedap pun. bertambah tau.
pasta ni aku buat cara aku sendiri, main campak je ape yang ada. now, aku share sekali resepi ni.siapa rajin boleh follow resepi pasta cara aku ni.

Resepi Pasta Carbonara Creamy Simple Sedap (untuk 3 orang makan)

Bahan² :-
  • pasta small shell
  • minyak zaiton
  • sosej with cheese
  • daging cincang
  • bawang holland
  • sayur campur (corn,peas,carrot)
  • mozarella cheese
  • sos carbonara
  • susu segar low fat
  • lada hitam/ serbuk perasa
Cara membuatnya :-
  • rebus pasta small shell sampai lembut, ketepikan. aku ambik 3 gengam je. cukup untuk 3 orang aku anak beranak nak makan.
  • panaskan minyak zaiton, pakai minyak masak ape² pun boleh actually
  • cincang bawang holland menjadi dadu kecik, terus masuk dalam minyak yang tengah panas tadi, kacau sikit.
  • masukkan daging cincang, goreng sekali dengan bawang. kacau sikit.
  • tuangkan sos carbonara dalam 3 sudu besar, nak lebih pun boleh. lagi pekat lagi sedap.
  • lepas tu masukan susu segar agak² masukan susu ni, tapi nak lebih ia akan lebih creamy. aku guna susu low fat.. diet kekonon..
  • kacau sampai mendidih, lepas tu terus masukan pasta shell yang dah siap di rebus ye. jangan masukan belum rebut, kang keras pulak tak pasal ².
  • lepas seminit masukan sosej, aku goreng dulu s.osej ni, tak goreng pun boleh je.  refer korang la. lagi satu aku guna sosej yang ada cheese dalam dia. sosej biasa pun boleh.
  • last sekali masukan sayur campur. kacau sikit lepas tu masukan mozarella cheese. tabur sikit atas pasta carbornara dan siap untuk di makan77.
mudahkan.. try la nanti untuk anak anak. mesti selera makan.. hehe

pagi ni aku anak beranak breakfast pasta carbonara, lunch tak payah masak dah sebab, kiteorang nak pegi kenduri dan birthday party kawan danish. hehe

harap berguna la ye resepi ni. 😋
Terima kasih sudi baca.

25 comments:

Nurul Syahirah said...

wahhhh.. sedapnyeee.. ni memang FAVOURITE Nurul :D

Mayy Jie said...

Saya lagi suka bolognese tapi bila tengok gambar kak Intan jam 2 pagi ni, fuhhhh terliur aih. hahaha.

Busyra Takiyudin said...

arghh. sedapnya. tp busyra kurang skit yg cream2 ni. hehe. tp tetap ja makan.

Adam Faiz said...

gulp! lapar la pulek.
New Update: Random ft SPM result countdown.

Lya Amie said...

terliur tengok gamba tu, boleh try pasni :)

noor azlan said...

Ok dah nak tengahari... :-) Terliur lak baca ni... :-)

eita said...

best nyer

LYAfrina said...

Sedapnyaaaa..ferebet lya n fasya klo carbonara ni.. Tp x pnh buat lg.. Blh try jgk pasni

MAY said...

im not very interested dgn carbonara.haha..tp suka bolognese.tp br ni ada bli jugak 1 tin paste carbonara.tak tau bile nk buat.

k said...

wah sedapnyaaa!

Kamarul said...

wah sedapnyaa!

Putri said...

sedapnya...
ada satu tin prego carbonara tak guna lg
isnin boleh buat ni

Mrs. A said...

Mujur tak suka sangat cabonara nih!

Kalau tak haru nak jugak

Intan Saffyna said...

@Nurul Syahirah sama la kita febret jugak.. ulang2 makan ni pun tak pe.. hehe

Intan Saffyna said...

@Mayy Jie hehee.. akak pun suka bolognese jugak... yum yum :)

Intan Saffyna said...

@Busyra Bt Takiyudin boleh jugak kurangkan cream dia, lepastuadd cabai padi seketoi dua.. dap jugak hehe :)

Intan Saffyna said...

@Adam Faiz kalau lapar terus masak ikut resepi.. gerenti kenyang dan mmg sedap.. :)

Intan Saffyna said...

@Lya Amie try la.. senang je hehe :)

Intan Saffyna said...

@Noor Azlan hehee.. masak makan waktu tgh hari pun kenyang jugak.. dah try da. :)

Intan Saffyna said...

@eita serius, memang best.. hehe

Intan Saffyna said...

@LYAfrina try la senang je.. cacampak je.. hehe

Intan Saffyna said...

@MAY kalau nak buat nt ikut resepi ni tau.. hehe kalau nak pedas tambah cili..hehe

Intan Saffyna said...

@Kamarul try la nanti.. :)

Intan Saffyna said...

@Putri buat jgan tak buat.. ikut resepi ni kay.. :)

Intan Saffyna said...

@Mrs. A rugi la tak suka carbonara ni.. sebab dia simple dan mengeyangkan heheh :)